Mini WaterFall Kemensah

Mini WaterFall Kemensah

Selasa, 7 Februari 2012

AH BENG DENGAN TEROWONGNYA


Lim Guan eng semasa membentangkan cadangan membina laluan terowong Pulau Pinang
 Projek Terowong laluan ke 3 Pulau Pinang bernilai 8 Billion, menghubungkan Persiaran Gurney ke daerah Seberang Perai Utara, jalan pintasan menghubungkan Persiaran Gurney ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, jalan hubungan antara Bandar Baru Air Itam ke lebuh raya itu serta satu lagi jalan ke jalan pantai dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang,  adalah satu projek tergesa-gesa kerajaan Pulau Pinang di bawah pimpinan Lim Guan Eng DAP yang Seakan-akan ingin mengambil peluang yang ada sementara memerintah melaksanakan projek yang membazir duit rakyat tetapi menguntungkan segelintir orang dan syarikat yang berkenaan.
Peta Laluan Terowong Pulau Pinang
 Pada 16 Nov – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersoalkan rasional cadangan pembinaan laluan ketiga termasuk terowong di Pulau Pinang bernilai RM8 bilion, sedangkan projek Jambatan Kedua belum siap.
“Apa tujuan (Ketua Menteri Lim) Guan Eng buat terowong, apakah maknanya sudah sesak sangat sehingga projek kedua (jambatan) yang kita sedang bina tidak dapat menyelesaikan masalah kesesakan bandar raya George Town.
“Sepatutnya kita benarkan dulu projek Jambatan Kedua siap, kita akan memerhatikan mungkin kesan daripada projek kedua itu sudah pun mencukupi, jadi apa perlu membelanja wang agak lebih besar yang dikatakan bernilai sekitar RM8 bilion,” katanya

Seperti yang kita ketahui projek Jambatan laluan ke 2 Pulau Pinang sedang dalam pembinaan dan separuh siap , Ia menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di Pulau Pinang. Ia menjadi jambatan ke 2 yang menghubungkan tanah besar dan bahagian pulau selepas Jambatan Pulau Pinang. Jambatan ini menelan kos RM 3 bilion mempunyai panjang 24 km (15 batu) dan bakal menjadi jambatan yang terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara. China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC) menyatakan kerja-kerja pembinaan ke atas Jambatan Kedua Pulau Pinang bermula pada November 2007 dan dijangka siap pada 2013
Peta laluan Jambatan ke 2 Pulau Pinang


 kerajaan Barisan Nasioanl melaksanakan perancangan membina Jambatan Pulau Pinang yang pertama sepanjang 14 Kilometer bermula pada 01 Jun 1982 dan dibuka pada 30 Sept 1987 

Jambatan Pulau Pinang
 Jambatan Pulau Pinang juga telah dianugerahkan `The 1993 FIABCI Award of Distinction'. Penganugerahan ini adalah di atas peranan Jambatan Pulau Pinang di dalam pembangunan Negeri Pulau Pinang.

 Dari jarak pembinaan dan pembukaan Jambatan Pulau Pinang yang pertama sehingga kerajaan Barisan Nasional mengambil keputusan membina Jambatan Pulau Pinang yang ke 2 akibat pengunaan dan keperluan yang tinggi , ia mengambil masa lebih kurang 20 tahun iaitu pembukaan Jambatan Pulau Pinang pada 1987 dan keputusan kerajaan membina Jambatan Pulau pinang yang ke 2 pada 2007.

Jambatan Pulau Pinang Ke2 dalam pembinaan



Ilustrasi Jambatan Pulau Pinang Ke2

ini menunjukan setiap perancangan Kerajaan Barisan Nasional adalah secara berhemah ,Pintar dan berhati-hati dalam membelanjakan kewangan Negara dalam memastikan keselesaan rakyat serta pertumbuhan ekonomi Negara membangun dengan cemerlang.

Dan semasa pembinaan Jambatan tersebut Pembangkang memainkan isu bahawa Pembinaan Jambatan itu adalah satu pembaziran duit rakyat. Namun kini sejarah membuktikan Barisan Nasional sebenarnya melakukan tindakan bijak dalam merancang infrastruktur Negara dan Pulau Pinang Khususnya. Namun akibat kesesakan dan pengunaan jambatan Pulau Pinang yang semakin meningkat setiap hari Jambatan ke 2 pula dibina.

Jadi persoalanya kenapakah di masa pembinaan jambatan Pulau Pinang yang Ke2 masih lagi belum selesai. Kerajaan pulau Pinang di bawah Pimpinan Lim Gua Eng (DAP) membawa perancangan Laluan terowong Pulau Pinang yang menelan belanja 8 Billion..?

                                    8 Billion..Wow..!!!!


1.Apakah relevannya pembinaan Laluan Terowong P.Pinang sedangkan laluan Jambatan Ke 2 Pulau Pinang masih dalam pembinaan.?

2. kenapa nilai membuat Laluan terowong itu begitu besar iaitu 8 Billion sepanjang 6.5 KM berbanding dengan SMART Tunnel bernilai 1.93 Billion sepanjang 10 KM

Laluan Smart Tunnel




struktur Smart Tunnel


Perbandingan harga dan risiko,

Harga :  SMART TUNNEL  - RM1.93 Billion . 10 KM = 1 KM / RM 1.93 juta
              PENENG TUNNEL- RM 8 BILLION. 6.3 KM = 1 KM / RM 620 juta

Risiko :

SMART TUNNEL – dibina dibawah tanah melalui kawasan perbandaran Ibu kota    Kuala Lumpur yang boleh menyebabkan keruntuhan bangunan diatasnya jika silap pembinaannya , maka kos pembinaan mengambila kira insuran bagi setiap inci kawasan yang dibina dan mengakibatkan 4 kali kos tangungan kepada pembayar cukai.smart tunel juga berfungsi sebagai pegaliran air bagi mengelakan bajir kilat di kuala lumpur ketika hujan lebat.

PENENG TUNNEL- dibina didalam dasar laut yang mana merentasi dari seberang Perai ke Pulau Pinang yang bermaksud tiada risiko keatas penghuni tetap atas kawasan pembinaan dan pastinya kadar insuran pembinaan adalah lebih rendah dari SMART TUNNEL
 3. kenapakah pembinaan Laluan Terowong P.Pinang dibuat sedangkan Plan Perancangan pengangkutan Pulau Pinang masih lagi belum dikeluarkan.? Ini adalah jelas bertentangan dengan trend global ke arah pengangkutan awam pada permukaan rizab terhad bahan api fosil di seluruh dunia dan pemanasan global / perubahan iklim dan ini menimbulkan persoalan yang pelik bagaimanakah kerajaan Negeri Pulau Pinang merancang sistem pengankutan Negeri pulau Pinang jika masih tiada pelan Perancangan Pengangkutan Negeri. ?

 4. Apakah Agenda Lim Guan Eng dalam Laluan Terowong Pualau Pinang ?

A. Kerajaan Pulau Pinang bercadang untuk menyerahkan Tanah Persisir Pantai kepada syarikat yang berkaitan sebagai sebahagian daripada perjanjian swap untuk membiayai Projek yang dicadangkan sepanjang 6,5 kilometer terowong dari Gurney Drive ke Bagan Ajam. Ini bermaksud kerajaan negeri pulau Pinang akan memberikan Tanah persisiran pantai pajakan kepada syarikat yang berkenaan selama 99 tahun.

Namun adakah Kerajaan Pulau Pinang akan mematuhi peruntukan-peruntukan dalam Kanun Tanah Negara yang menyatakan bahawa tanah pesisir pantai harus atas dasar pegangan pajakan tidak melebihi 99 tahun.?

Dan Lim Guan Eng mesti memberitahu kita apa sebenarnya perancangan untuk menyerahkan tanah persisiran pantai kepada pembina terowong, dan jika ia akan menjadi tanah yang ditambak, di mana tanah yang akan ditempatkan. Berapa banyak kawasan tanah dan di mana lokasinya di Gurney Drive?

namun implikasi pemajakan tanah persisiran pantai yang akan berlaku adalah seperti berikut :
Dan apabila Penilaian dibuat kembali keatas nilai tanah ia boleh meningkat tiga kali ganda dalam ruang masa yang singkat, seperti yang dilaporkan. Dan Kesannya kepentingan Negeri dan Rakyat Pulau Pinang akan tergadai kepada Syarikat pembinan Terowong tersebut. orang  melayu akan terkeluar dari kawasan tersebut secara terancang , akibat tiada hak menduduki dan kawasan tersebut akan jadi kawasan komersial dan ada segelitir mendakwa ia adalah Proksi Lim Guan Eng.

B, www.starproperty.com melaporkan kenaikan harga rumah dan sewa yang menigkat di Pulau Pinang serta nilai hartanah juga bertambah. Secara makro ekonomi situasi ini nampaknya sangat bagus. Namun sedarkah kita terutamanya orang melayu , mampukah anda membeli rumah serendah nilai RM455, 000 hingga RM550, 000 bagi sebuah rumah teres setingkat..!!! , sementara kadar sewa rumah pula telah meningkat kepada 12.5% .

rumah yang didirikan dibalik pulau bernilai setengah juta . orang kampung balik pulau mampu ke beli ?
 Jadi dari segi mikro ekonomi ia memberi kesan yang tidak baik keatas kehidupan rakyat pulau pinang dan orang melayu khususnya. Hanya segelitir mereka yang mampu menjadi tuan-tuan tanah dan Pulau Pinang. Dan ini yang akan belaku jika tanah persisiran pantai diberikan hak kepada syarikat pembuat terowong sebagai salah satu bentuk perjanjian didalam projek tersebut.kerana apabila kawasan tersebut dibangunkan dan nilai komersial tanah melambung tinggi dan pastinya bukan untuk tujuan pembinaan rumah rakyat. Maka tanah-tanah yang berada disekitar kawasan akan juga terkesan diatas kenaikan nilainya. Yang masih merana adalah rakyat yang hanya mampu melihat situasi tersebut tanpa mendapat sebarang manafaat kepada mereka. 

Pemandangan Kampung Tradisi melayu di Pulau Pinang
Dikala begini dimanakah  perginya badan  "CAT" singkatan kepada "Competency, Accountability and Transparency" dalam  Pakatan.  mana pergi para pemimpin PAS , PKR dan DAP yang lain yang selalu menghentam kerajaan Pusat tidak telus , melakukan pembaziran duit rakyat , projek membazir yang hakikatnya semua yang dikatakan itu adalah salah , namun dalam hal yang berkaitan dengan mereka di sorokan ,

mana suara BAR Council yang juga kerap mengkritik kerajaan pusat tanpa pertimbangan yang adil , kenapa tidak bersuara diatas perancangan Lim Guan Eng dan DAP yang bakal membazir duit rakyat dan kelihatan tidak telus ini..???

Rumusan 
Secara kolektif seandainya Projek Terowong ini tidak berjaya. Maka kerugian yang ditanggung oleh Kerajaan negeri Pulau Pinang dan rakyat pulau Pinang sangat besar dan Syarikat yang berkaitan tetap mendapat keuntungan dengan pajakan tanah 99 tahun. Kenapakah Dana 8 Billion itu tidak digunakan kepada pembangunan ekonomi rakyat yang lebih menguntungkan dan berhemah kepada rakyat Pulau Pinang.? 

Seperti projek perumahan kos rendah rakyat atau projek infrastruktur dibalik pulau yang kelihatanya agak ketingalan ,adakah kerana kawasan tersebut adalah penduduk majoriti kg Tradisi melayu maka ia dipinggirkan..? 

atau juga projek pembangunan ekonomi rakyat seperti pusat perniagaan dan pelancongan yang dibuka kepada peniaga-peniaga kecil..kan itu lebih berfaedah buat rakyat .

kerana keperluan Laluan utama Negeri pulau Pinang telah pun diusahkan oleh kerajaan pusat melalui Projek Jambatan ke 2 Pulau Pinang.

“CHARGASKAN” PEMIKIRAN AGAR KITA TAHU SIAPA YANG LAYAK MEMIMPIN KITA

sumber :  star property  www.starproperty.com
               web rasmi kerajaan Pulau Pinang http://www.penang.gov.my/   
               web DAP  http://dapmalaysia.org ,
               web Lembaga lebuhraya malaysia http://www.llmnet.gov.my ,        
               wikipedia http://ms.wikipedia.org
               carian Google  http://www.google.com.my ,
               malaysiakini http://www.malaysiakini.com ,   
               Fuad OmarFacebook
               https://www.facebook.com/profile.php?id=100001070308503

Tiada ulasan:

Catat Ulasan